dinsdag 3 februari 2009

Turkse holebi-organisatie mag blijven bestaan

28 januari 2009 - De Turkse holebi-organisatie, Lambda Istanbul, heeft het beroep tegen de ontbinding van haar organisatie gewonnen.

Een lokale rechtbank in Istanboel had de ontbinding van de organisatie bevolen als gevolg van een klacht van Istanboels gouverneur. Hij was van mening dat de vereniging "doelen nastreeft die in strijd zijn met de Turkse morele waarden en familie".

"Het Hof van Beroep verwierp de beslissing van de lagere rechtbank omdat de vermelding van holebi's in de naam en de statuten van de organisatie volgens haar geen aanval op de Turkse morele waarden inhoudt. Het Hof erkent ook het recht op vereniging voor lesbische, homoseksuele en transgender mensen."

Bron: Amnesty International Vlaanderen
Lees meer (in het Nederlands)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten